چگونه برای دانشگاه های آلمان اپلای کنیم؟

چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش تحصیلی بگیریم؟

چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش تحصیلی بگیریم؟

آلمان کشوری مهاجر پذیر و مقصدی جذاب، برای دانشجویان در سراسر جهان است. هر ساله دانشجویان بسیاری از ایران، برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آلمان اقدام می کنند. زیرا که تحصیل در اغلب دانشگاه های آن رایگان است و فاندها و بورسیه های تحصیلی متنوعی وجود دارد تا هزینه های زندگی شما را در کنار تحصیل تأمین کند و بتوانید بدون دغدغه تحصیل کنید. حتی اگر شما موفق به گرفتن فاند و بورسیه های تحصیلی نشوید، به شما اجازه داده می شود که در کنار درس خواندن، کار کنید و تقریبا همه هزینه های زندگی خود را پوشش دهید.

بعد از اینکه تحصیلات خود را در آلمان به پایان رساندید، مهلت یکساله ای به شما داده می شود تا کار پیدا کنید. و اگر این امر میسر شد، و تا سه سال به دولت آلمان مالیات پرداخت کردید، اقامت دائم این کشور به شما داده می شود. در مقاله "چگونه ویزای تحصیلی آلمان بگیریم" هم به این موضوع پرداخته ایم.

در این مقاله شما را با روند کلی اپلای و گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان آشنا می کنیم، و چالش ها و مشکلات این کار را به شما نشان می دهیم و در انتها جواب برخی از ابهامات و سوالات رایج را بررسی می کنیم. 

 

مرحله اول: انتخاب دانشگاه

برای انتخاب دانشگاه به چه نکاتی توجه کنیم؟

فاکتور های مهمی وجود دارد که برای انتخاب دانشگاه باید به آن توجه کنید. مثلا هزینه اجاره خانه، وضعیت آب و هوایی شهری که دانشگاه در آن قرار دارد و تعداد ایرانیان مقیم در آن، می تواند کیفیت زندگی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. از کار های رایج برای کاهش هزینه ها این است که تعدادی دانشجوی ایرانی با هم خانه اجاره می کنند و  اگر شما دانشگاهتان را اشتباه انتخاب کرده باشید باید به تنهایی پول اجاره خانه را پرداخت کنید. همچنین در اوایل مهاجرتتان به آلمان شما به مشکلات ریز و درشتی بر خواهید خورد. تجربه ی افرادی که پیش از شما مهاجرت کرده اند بسیار مفید و البته ضروری است. یکی از چیز هایی که به آن توجه نمی شود و بعد از تحصیل گریبانگیر دانشجو می شود، آب و هوای محل تحصیل است. حتما این عامل را مدنظر داشته باشید و درباره ی آن از قبل تحقیق کنید.

 

چگونه دانشگاهی که برای رشته ی ما پذیرش می گیرد را پیدا کنیم؟

برای کشور های مختلف وبسایت های اینترنتی وجود دارد که به شما کمک میکند، دانشگاه هایی را که برای رشته شما دانشجو می پذیرند، پیدا کنید.  مهم ترین وبسایت برای پذیرش تحصیلی از آلمان سایت DAAD (کمیته تبادلات آکادمیک آلمان) است. این سایت دیتابیس بزرگی از رشته های مختلف در دانشگاه های آلمان دارد. شما رشته ی مورد نظر خود را در آن سرچ می کنید، و دانشگاه هایی که برای رشته شما پذیرش دارند را پیدا می کنید. برای هر کدام از رشته ها اطلاعات مفیدی قرار داده شده است، مانند تعداد ترم های تحصیلی رشته، زبان تدریس آن، شرط معدل و Deadline (همان مهلت ثبت نام) و از همه مهمتر ایمیلی برای رشته تان، که از طریق آن می توانید با دانشگاه ارتباط برقرار کنید و سوالاتتان را بپرسید. 

دو وب سایت دیگر که می توانید به آن مراجعه کنید تا این دست اطلاعات را بدست بیاورید

www.studyineurope.eu   ( در صورتی که بجز آلمان قصد دارید برای کشور های دیگری نیز اپلای کنید از این وبسایت می توانید بیشتر کمک بگیرید)

www.study-in.de/en ( مجموعه سایت های study-in که در روند اپلای خود می توانید بسیار از آن بهره مند شوید)

 

Deadline  چیست؟

در بحث اپلای، کلمه ی deadline  را بسیار خواهید شنید. اما deadline  چیست؟ ددلاین اصطلاحی است که برای نشان دادن آخرین مهلت ثبت نام از آن استفاده می کنند. بعد از اتمام زمان deadline شما نمی توانید ثبت نام کنید، مدارک را بفرستید یا تغییر دهید. ددلاین اغلب دانشگاه های آلمان، برای ترم تابستانی حداکثر تا 15 June (25 خرداد ) و برای ترم زمستانی تا15 July  (24 تیر) است. تاریخ دقیق تر ددلاین هر دانشگاه را باید از طریق سایت DAAD یا ایمیل دانشگاه بدست آورید.

 

چگونه برای آلمان اپلای کنیم؟

مرحله دوم: چه مدارکی را باید برای اپلای آماده کنیم؟

در بخش قبلی اشاره کردیم که از طریق سایت DAAD شما ایمیلی را پیدا می کنید، که از طریق آن می توانید با دانشگاه مربوطه ارتباط برقرار کنید تا سوالاتتان را در مورد پذیرش رشته تحصیلی تان بپرسید. 

برای این که مدارک مورد نیاز برای اپلای را پیدا کنید و بیشتر با روند ثبت نام آشنا شوید، انجام دو کار را پیش رو دارید.:

به سایت خود دانشگاه مراجعه می کنید، معمولا سایت هر دانشگاه قسمتی تحت عنوان international دارد، که باید آن را کامل مطالعه کنید. شاید نتوانید جواب تمام سوالات خود را در این بخش پیدا کنید. برای همین مرحله ی دوم را انجام می دهید.

لیستی از سوالات مهم را درباره ی ثبت نام  می آماده می کنید. و آن را برای ایمیل تک تک دانشگاه های موردنظر می فرستید. تعدادی از سوالات مهم عبارت اند از:

• چه مدارکی برای ثبت نام لازم است؟

• نحوه ی ثبت نام به چه صورتی انجام میشود؟ ( چهار روش ثبت نام وجود دارد که در ادامه درباره ی آن بحث می کنیم)

• آخرین مهلت ثبت نام (deadline) تا کی است؟

• هزینه سابمیشن چقدر است ؟ 

معمولا به تک تک سوالات شما پاسخ داده می شود یا لینکی برای شما از سایت، فرستاده می شود، که جواب سوالات شما در آن است. و اینگونه مدارک مورد نیاز را پیدا می کنید. و با روند دقیقتر ثبت نام آشنا می شوید.

 

 مرحله سوم: چگونه مدارک را ترجمه و تایید کنیم؟

واضح است که نمی توانید مدارک تحصیلی تان را به زبان فارسی برای دانشگاه بفرستید. و از طرفی معیار های ارزشیابی در ایران و آلمان یکسان نیست و لذا باید نمرات معادل سازی و مدارک ترجمه و تایید شوند. برای این کار سه مرحله پیش روی شماست "ترجمه مدارک توسط دارالترجمه معتبر" ، "به تایید رساندن مدارک در وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه"، "به تایید رساندن مدارک توسط سفارت آلمان". که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

ابتدا شما دارالترجمه ای خوب و معتبر پیدا می کنید، تا در زمانی کوتاه و با دقت بالا مدارک شما را ترجمه کنند. حتما بعد از تحویل گرفتن آن، اصل مدارک را با ترجمه آن مقایسه کنید تا مشکلی نداشته باشد. سپس باید مدارک شما تایید شوند. اگر دانشجوی دانشگاه سراسری هستید، ابتدا باید مدارکتان به تایید وزارت علوم برسد. این را باید در سایت portal.sarog.ir پیگیری کنید. طبق تجربه قبلی دانشجویان این روند ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. اما برخی دارالترجمه ها در ازای دریافت مبالغی بیشتر در عرض یک یا دو هفته تایید وزارت علوم را برای ترجمه مدارکتان می گیرند. تایید مدارک در وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه را به طور مفصل تر در مقاله ای دیگر بررسی خواهیم کرد.

در ادامه ی کار، از سایت سفارت برای تایید مدارک نوبت می گیرید. یکی از ایمیل هایی را که از دانشگاه دریافت کرده اید( که شامل مهلت اتمام ثبت نام، مدارک لازم برای ثبت نام و... است) را چاپ می کنید و همراه مدارک ترجمه شده و کپی آن به سفارت می روید. در حالت عادی، تایید مدارک توسط سفارت رایگان نیست، اما اگر شما از یکی دانشگاه ها ایمیلی برای ثبت نام دریافت کرده باشید  پنج تا از کپی مدارک ترجمه شده و دو تا از اصل ترجمه را رایگان برای شما تایید می کنند.

به چه زبانی مدارک خود را ترجمه کنیم؟ اغلب دانشگاه های کشورها و سفارت ها ترجمه مدارک را به زبان انگلیسی درخواست می کنند، اما بعضی از کشورها مدارک را تنها به زبان خاصی قبول می کنند. همانند سفارت اتریش که تنها زبان آلمانی را قبول می کند. سفارت آلمان مدارک را به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی می پذیرد. می توانید برای هر کشور این مسأله را در سایت سفارت آن چک کنید. در صورتی که می خواهید برای چند کشور اپلای کنید، با دقت زبانی را که می خواهید به آن ترجمه کنید انتخاب کنید.

 

 

مرحله چهارم: ثبت نام در دانشگاه ها

چهار روش کلی برای ثبت نام دانشگاه ها وجود دارد:

روش اینترنتی: در سایت دانشگاه ثبت نام می کنید، سوالاتی از شما پرسیده می شود که باید با دقت جواب دهید. سپس باید مرحله به مرحله مدارک لازم را آپلود کنید و تمام!

روش اینترنتی- دستی: شبیه مرحله قبلی در سایت دانشگاه ثبت نام می کنید، به سوالات پرسیده شده پاسخ می دهید و مدارک را آپلود می کنید. در نهایت PDF ی به شما می دهد که باید آن را امضا کنید و همرا مدارک تایید شده برای آدرس پستی دانشگاه بفرستید، تا دانشگاه صحت آن را بررسی کند.

 روش کاملا دستی : برای ثبت نام در این دسته از دانشگاه ها، شما فرم اپلیکیشن را پر و سپس امضا می کنید. و همراه مدارک تایید شده ای که از شما می خواهند به آدرس پستی دانشگاه می فرستید.

روش UniAssist : طبق آمار وبسایت UniAssist تعداد 180 دانشگاه از 400 دانشگاه آلمان برای پذیرش تحصیلی از UniAssist استفاده می کنند. uniAssist در مقاله ای دیگر به طور کامل توضیح داده خواهد شد. اما روال کار اینگونه است که شما در سایت آن ثبت نام می کنید. اسم دانشگاه و دانشکده ی خود را سرچ می کنید، تعدادی رشته برای شما به نمایش گذاشته می شود. برای رشته ی خود دکمه create new application را می زنید و مراحل ثبت نام را طی می کنید. هنگامی که مرحله ی آپلود مدارک و ثبت نام تمام شود pdf دال بر ثبت نام که به application form معروف است، به شما می دهد و باید آن را ذخیره و نگهداری کنید. بعد از چند روز درخواست شما برای رشته هایی که انتخاب کرده اید تایید می شود و باید هزینه ی ثبت درخواست خود را بر روی سایت آن پرداخت کنید (submission fee ) که برابر 68 یورو برای اولین درخواست، و 15 یورو برای هر رشته ی اضافی است. سپس باید اپلیکیشن فرمی را که در مرحله ی ثبت نام در سایت uniAssist به شما داده است و امضا کرده اید ، بعلاوه ی مدارک ترجمه شده و فرم پرداخت پول، برای آن ها پست می کنید و ظرف یک تا دو هفته مدارکتان بررسی شده و نتیجه به شما اطلاع داده می شود. در صورتی که نقصی مدارک وجود داشته باشد، به شما اطلاع می دهند تا موارد نقص را برایشان ارسال کنید. بعد از اتمام این فرایند خود سایت uniAssist درخواست و مدارک شما را برای دانشگاه موردنظر ارسال می کند.

 

 

گرفتن ویزای تحصیلی آلمان

مرحله پنجم: گرفتن ویزای تحصیلی آلمان

بعد از ثبت نام باید منتظر دریافت نتیجه ی پذیرش خود باشید. از طرفی ممکن است روند بررسی درخواست شما در دانشگاه طول بکشد و از طرف دیگر زمان انتظار برای گرفتن ویزای تحصیلی زیاد است. بنابراین توصیه می کنیم حتی اگر جواب پذیرش شما هنوز نیامده باشد، زودتر نوبت مصاحبه سفارت بگیرید.

گرفتن ویزا خود مراحلی زیادی دارد که باید طی کنید و نکات ریز و درشتی که باید به آن ها توجه کنید. لذا روند کامل گرفتن ویزا را می توانید، در مقاله "چگونه ویزای تحصیلی آلمان را بگیریم" مطالعه کنید. اما خلاصه ای از روند گرفتن ویزا :

از سایت سفارت آلمان برای مصاحبه نوبت میگیرید، مدارک لازم را به تایید سفارت می رسانید. روز تعیین شده به همراه مدارک درخواست شده، برای مصاحبه با آفیسر پرونده خود به سفارت می روید. در صورت تایید روادید شما، ویزا طی چند هفته برای شما صادر می شود.

 

 

Previous PostPost with a slider and lightbox
Next PostPost with YouTube Video